marți, 15 noiembrie 2011

Eu si Postul

S-a inceput postul saptamana asta. Nu stiu care post ca de obicei nu tin posturile si nici nu le stiu numele. Probabil nici nu observam, daca pe rafturile magazinelor nu ar fi aparut doldora produse din soia, substituienti ai produselor de "dulce" (nici odata nu am inteles ce treaba are dulcele cu carnea si produsele de origine animala). Nu prea i-am inteles semnificatia acestui obicei. As inclina sa cred ca are totusi o parte benefica din punct de vedere medical... te mai curati de toxine avand in vedere ca devii vegetarian partial.
Am mai intrebat pe cativa oameni, pe care ii stiu mai rationali (nu fanatici religiosi) de ce postesc. Mi s-a raspuns: "E un test de vointa", "Mai mananc si eu altceva", "Vreau sa ma impartas", "Vreau sa ma spovidesc", "Vreau aghiasma", "Asa mi-a zis mama", "Asa mi-a zis duhovnicul", "Cine nu are duhovnic sa isi ia","Sa ma ierte Dumnezeu" etc.
Multora cred ca li s-a dezvoltat aproape un reflex sa posteasca. Cum aud ca popa prevesteste un post, cum lasa carnea dintre dinti.
Totusi, cand eram prin anul I la facultate am cunoscut o fata in autocarul cu care veneam din Balti spre Iasi, din pacate nu am retinut cu o cheama, era din oraselul Edinet, din RM si era studenta in anul II la Cuza. Era dupa Pasti si ajunsesem la discuta de post. Ea imi spunea ca deobicei tine tot postul (sau toate posturile) si ca daca esti crestin asa trebuie sa faci ( pe langa alte beneficii pe care mi le enumerasera) si ca postul nu consta numai in renuntarea la produse de dulce, ci renuntarea la tot ce te ispiteste, la ceea ce te face sa te  bucuri ca sa dai altora, sa se bucure.
"Cum asa? Nu toti trebuie sa tina post?"o intreb eu.
"Foarte simplu. Cat te costa pe zi sa mananci?" imi raspunde.
"Pai cam 50 de mii", i-am raspuns luand in calcul ca o masa la cantina cam atat ajungea.
"Ei, ca sa postesti, mananca tu de 10 mii si restui da-i celor pribejiti.Asta e postul adevarat, si asta e menirea postului - sa ii ajuti pe altii si sa te cureti pe tine fizic si duhovniceste". Nu ma asteptasem la asa rspuns. Am intrebat-o daca asa face ea.
"Eu nu pot sa iti spun ce fac eu, ca ar fi lauda de sine, si e pacat. Eu doar ti-am dat un exemplu. Daca vrei il consideri daca nu vrei poti sa il desconsideri, nimeni nu te obliga. Dar pentru tine va fi neaparat o liniste sufleteasca si o bucurie pentru altcineva." Atunci m-am gandit ca s-a facut Dumnezeu femeie si a venit sa imi dea cu bata in cap.
Chiar mi-am dorit sa fac acest experiment, dar fiind studenta si cu resurse financiare limitate,m-am lasat pagubasa din prima incercare. Nu ca mi-ar fi suras ideea de a posti cu toate implicatiile sale ulterioare.
Voi de ce postiti?

3 comentarii:

  1. eu postesc de cele mai multe ori de prostia altora si de a mea
    mi se pare mult mai indicat si "profitabil" pentru linistea mea interioara sa fac asa ceva
    si chiar are efect!
    prin prostia mea inteleg SI toate gandurile negative care-mi strabat nervurile creierului, nu doar cele de slaba calitate
    insa ideea de post crestina inseamna impunerea unui echilibru din toate punctele de vedere! si intr-un fel, asta fac eu cu mine
    faptul ca biserica crestina in general si cea ortodoxa in particular a inoculat ideea de post ca fiind in principal o metoda de curatare a trupului, asta nu e decat una din indoctrinarile care-mi provoaca sila... si chiar in legatura cu ele e nevoie sa postesc
    iar postul trupesc... hehe... la mine e deja reflex, simt cand e cazul s-o las mai moale sau mai tare cu anumite mancaruri, ca nu cumva s-ajung pe un pat de spital nici in timpul postului, nici dupa craciun/pasti/boboteaza etc

    studenta din edinet... toata admiratia pentru modul ei de gandire si perceptie a postului

    RăspundețiȘtergere
  2. Ita eu ti as zice sa incerci sa l tii 40 de zile si sa vezi la final rezultatul.
    Era la aceeasi parere ca tine dar de cand am incercat tin in fiecare an cel al Pastelui si al Craciunului.

    RăspundețiȘtergere
  3. AM VANDUT BICICLETA LA COPIL SA REPAR TABLA DUPA CASA ...ASA CA LA POSTEALA DASTA NU PREA MA GANDESC ..DETALII AICI
    http://www.facebook.com/notes/sc-ladaru-company-srl-m-a-tepuit-cu-tabla/am-vandut-bicicleta-la-copil-sa-repar-tabla-montata-de-ladaru-company/145813295520430

    RăspundețiȘtergere